Det er naturligvis ikke utstyret det kommer ann på. Du blir ikke en bedre fotograf av et nytt og dyrere kamera. Men, gode verktøy kan fjerne tekniske hindringer som før har begrenset deg i den kunstneriske utførelsen. Kameraet blir ikke lenger flaskehalsen.

Slik opplever jeg det med Canons nye 5D mark III. Jeg har tidligere brukt II-utgaven av kameraet, og har vært veldig fornøyd i flere år. Men det har hele tiden vært enkelte begrensende faktorer ved den forrige versjonen. Blant annet har det ikke vært så sterkt på fokusering, ikke vært viet så mye på sikkerhetsfronten, og manglet en del egenskaper som 1D-serien har.

Jeg har ventet med å skrive denne omtalen. Det er nå et par måneder siden jeg skaffet meg to stk. av det nye kameraet, og jeg har nå fått brukt dem på jobb, under mange bryllup. På den måten har jeg nå et mye større grunnlag for å skrive om det, og hvordan det fungerer i praksis.

Silje er på vei ut i bilen fra frisøren i Ålesund. Jeg overhørte henne si at hun lenge hadde gledet seg til å gå ut av nettopp denne døren med brudekjole. Så da sørget jeg for å stå klar og fange øyeblikket akkurat i det hun kom ut. Bildet er tatt med manuelle innstillinger, AI-Servo på Canon 5D Mark III, med 24mm 1.4L, med blender 1.8, lukker 1/500 og ISO200.

Kamerahuset
Det første som slo meg da jeg tok kameraet ut av esken og begynte å bruke det, var at det bare føles mye mer solid. Det føles som et profesjonellt verktøy, slik det er tiltenkt å være. Det forrige kameraet virker mer som et hobby-kamera i hånden. 5D mark III reagerer lynraskt, slik 1D-serien gjør. Når du klikker på utløseren, så blir bildet tatt. Ikke noe tull, ikke noen forsinkelse. Det responderer, og føles som en naturlig ekstra del av armen din.

Det er utformet helt på nytt fra bunnen av. Huset er sterkere, bedre materialer er benyttet, det er mer værbestandig og mer ergonomisk. Kameraet er litt tyngre enn forgjengeren, men ikke mer enn at det kun bidrar til kvalitetsfølelsen og soliditet.

Thomas gjør seg klar sammen med forloveren sin på Jeløy Radio. Denne situasjonen krever et raskt kamera, som reagerer hurtig, for å fange slike flyktige øyeblikk. Bildet er tatt med manuelle innstillinger, med Canon 5D mark III med Canon 50mm 1.2L på blender F1.6 med lukker 1/400 og ISO1600.

Autofokus
Dette er den aller største forbedringen. Kameraet er milevis fra mark II på dette området. Bildene blir skarpe. Punktum. Tidligere måtte jeg ofte ta et par ekstra bilder av samme situasjon for å være sikker på iallefall et var sylskarpt. Nå trenger jeg bare ta ett. Jeg kan stole på verktøyet mitt. Det er ganske imponerende; med Canon 85mm 1.2L på største blender får man et ganske så snevert fokusfelt. Et par millimeter fra eller til er forskjellen på skarpt eller helt uskarpt. Kameraet skyter skarpe bilder. Og det selv under krevende lysforhold – slik som på kvelden, med kun stearinlys som belysning.

NB: Det eneste stedet der autofokusen fremdeles har litt utfordringer, er i sterkt motlys. Som f.eks bilder tatt i et mørkt rom, rett mot et vindu med sterkt sollys, med motivet foran vinduet. Da blir det vanskelig. Men slike ekstreme forhold er det få kameraer som klarer uansett.

Faren til Helena ser henne for første gang i brudekjolen. Dette er et ekstremt kort øyeblikk som varer noen millisekunder, og da gjelder det å kunne stole på utstyret sitt. Bildet er tatt med manuelle innstillinger, med Canon 5D mark III, med 50mm 1.2L, på blender F1.6, lukker 1/320 og ISO1600.

Stillemodus
Som dokumentarisk bryllupsfotograf er jeg veldig opptatt av å være så diskret som mulig. Kameraer kan aldri bli stille nok for mitt bruk. Derfor er det fantastisk hvordan Canon har klart å lage en funksjon som gjør kameraets utløser ekstremt stillegående. Dette er uvurderlig i høytidelige og sjeldne situasjoner, slik som under vielsen og under taler. Denne funksjonen har jeg ventet lenge på, og er en sterk grunn til å oppgradere.

Canon har fått til denne tekniske bragden ved å senke hastigheten på lukkeren og selve speil-refleksen, noe som gir lavere lyd. Dette gir litt lengre responstid, og en lengre black-out varighet, men det er ikke nevneverdig brysomt.

Den søte lille datteren til Susanne & Lars-Petter tar seg en liten titt ut av dørene til Theatercaféen i Oslo. Sterkt kontrastfylt lys, og stort dynamisk område, men kameraet klarer det helt fint. Bildet er tatt med manuelle innstillinger med Canon 5D mark III, med 35mm 1.4, på blender F2.2, med lukker 1/200 og ISO320.

Sikkerhet
Dette er prioritet nummer 1 som bryllupsfotograf. Sikkerhet først, alltid. Derfor er det fantastisk at kameraet kan lagre bildene til to ulike minnekort samtidig. Da har du backup med en gang, og er sikret mot evt. feil på cf eller sd-kortene. Denne funksjonen er uvurderlig. Etter at bryllupsdagen er ferdig tar jeg alltid ut SD-kortene og legger dem i en annen bag enn den jeg sjekker inn på flyet, eller den jeg legger i taxien. På den måten har jeg alltid to kopier av bildene med en eneste gang, i tilfelle tyveri eller tapt bagasje etc.

Lars-Petter henter datteren sin for å ta henne med til Rådhuset. Sterkt motlys, og raskt øyeblikk, men jeg kan stole på kameraet mitt. Bildet er tatt med manuelle innstillinger med Canon 5D mark III, med 35mm 1.4, på blender 1.4, lukker 1/320, og ISO200.

Bildekvalitet
Allerede på forrige utgave av kameraet var bildekvaliteten, etter min mening, meget god. Du kommer fremdeles veldig langt med mark II, og det er ikke mye jeg har å utsette på forgjengeren. Det eneste jeg merker i praksis er at kameraet er blitt enda bedre på støy ved høye ISO-verdier. Omtrent 1 stopp bedre. Nå kan jeg komfortabelt benytte ISO6400 dersom forholdene krever det, der jeg før ikke ville gått lenger enn til ISO3200. Fargeintegriteten holder seg, og faller ikke fra hverandre – selv om kameraet blir presset til det ytterste.

Jeg merker også at hudtoner og farger er blitt enda bedre. Litt riktigere og mer naturlig enn forrige utgave. Det er ikke mye det er snakk om, men det er noe med tonaliteten som bare ser bedre og mer naturtro ut.

Helena er klar for å dra til kirken :) Bildet er tatt med manuelle innstillinger, med Canon 5D mark III, med 24mm 1.4L, på blender F1.6, med lukker 1/400 og ISO800.

Anbefaling
Min mening om kameraet er basert på to måneders intensiv bruk, med bryllupsfotografering hver eneste helg. Dette er, rett og slett, det beste kameraet tilgjengelig for reportasje-sjangeren og dokumentarisk bryllupsfotografering. Det er et resultat av forbedringer av et allerede meget godt kamerahus. Det er raskt, kompakt, stillegående, har knivskarpt fokus, god på høy ISO, driftssikkert, værbestandig, solid, trygt og tvers igjennom profesjonellt.

Dette kameraet er for deg som er bryllupsfotograf, reportasjefotograf, eller en som trenger et stillegående og profesjonelt kamera. Det koster en del penger, rett under 30 000 kroner, men om du har bruk for det, så er det et uvurderlig stykke teknisk mesterverk å ha i verktøykassen. Som bryllupsfotograf føler jeg det som min plikt overfor kundene mine å til enhver tid ha det beste tilgjengelige utstyret. Derfor valgte jeg dette kameraet.

Susanne gjør seg klar med sine to forlovere, før hun skal dra avgårde til Rådhuset. Bildet er tatt med manuelle innstillinger, med Canon 5D mark III, med 35mm 1.4, på blender F1.6, lukker 1/320 og ISO400.

Ønsker for neste utgave
Forbedringspotensiale finnes i alt utstyr. Hvis jeg skulle komme med noen forslag for mark IIII vil det være: enda raskere lagring når man benytter to minnekort samtidig (CF+SD), bedre autofokus i motlys-situasjoner, og å gjeninnføre mulighet for tilpassede mattskiver. Ellers er kameraet ekstremt bra. Tusen takk til Canon, som gjør at jeg nå kan fokusere enda mer på fotograferingen, istedet for utstyret.

Line og Eivind tar seg en liten spasertur i eplehagen i solnedgangen. Jeg elsker det sene kveldslyset med lange skygger, og det er flott å ha et kamera som klarer å fange det jeg ser for meg. Bildet er tatt med manuelle innstillinger, med Canon 5D mark III, med 35mm 1.4, på blender F1.6, med lukker 1/1250 og ISO100.

Grunner til å oppgradere for bryllupsfotografer, og andre som har mark II:

  • Sterkere og mer solid kamerahus, som tåler vær og vind bedre.
  • Mer driftssikker lukker-mekanisme, nå er den ratet til hele 150,000 eksponeringer.
  • Mer nøyaktig og raskere autofokus. Dette er kraftig forbedret.
  • Lavere støy på høyere ISO. Område fra 50 til 102,800. Etter min mening brukbar opp til 6400.
  • 100% søkerområde. Du ser hele bildet, nøyaktig slik bildet blir.
  • Bedre sikkerhet ved parallel lagring til to ulike minnekort samtidig. CF+SD.
  • Raskere lukker 6fps mot 3.9 fps på forgjengeren.
  • Enda mer diskret ved å ha stillemodus-funksjon.
  • Mulighet til å rate/redigere bilder i kameraet.
  • Skarpere og bedre LCD bakpå.
  • Mer intuitivt og brukervennlig meny, med flere funksjoner.
  • Bedre farger, oppløsning, hudtoner og tonalitet generelt.
  • Mer nøyaktig lysmåling enn forgjengeren.

Ane & Thom legger opp til en liten gutter vs. jenter photoshoot på kvelden, etter middagen i Kristiansand. Sterkt, kontrastfylt solnedgangslys, med kraftig himmellys, dype skygger og enkelte ekstreme høylys. Kameraet klarer seg fint. Bildet er tatt med manuelle innstillinger, med Canon 5D mark III, med 35mm 1.4, på blender F1.8, med lukker 1/1000 og ISO100.

  1. Kristine:

    Så fin gjennomgang. Lettlest og informativ:) Bare å sette det opp på ønskelisten:)

    • Henrik:

      Takk for det, Kristine! Godt å høre at du synes det var lettlest og informativt! Det var også målet da jeg skrev den :)
      Jepp, bare å ønske seg, for dette er et meget godt kjøp!

  2. Alexander Øvrebø:

    Hei Henrik!

    Jeg har fulgt fotograferingen din en stund, og jeg er like imponert hver gang :).

    Jeg syns det er flott at du supplerer med utstyrserfaring en gang i blant, og det er ekstra gøy at du skriver det uten teknisk dilldall og rett fra levra.

    Ville bare spørre deg om hva du synes om at mattskiven ikke lar seg bytte i mk III, og om det har påvirket arbeidsflyten din på noen måte?

    • Henrik:

      Hei Alexander! Tusen takk for de gode ordene dine! Veldig snilt av deg å si!
      Ja, jeg synes det er viktigere å høre om hvordan utstyret fungerer i praksis, enn om hvordan pikslene ser ut i støvfritt miljø under mikroskop.
      Det at kameraet ikke har mulighet for å skifte mattskive synes jeg er litt synd, men det har nok visse fordeler også. Det er kanskje på den måten de har fått til enda bedre autofokus, flere fokuspunkter og fler digitale funksjoner i søkeren. Men det var lettere å se forskjell på skarpt/uskarpt i søkerene med EG-S mattskiven i MKII. Men, alt har fordeler og ulemper ;)

  3. Stine:

    Fantastisk skrevet og dokumentert Henrik!!!! Nydelige bilder også :)

  4. Fotograf Benedikte Bull:

    Veldig bra innlegg! Fikk nesten litt lyst til å tenke tanken på å oppgradere til dette kameraet.. Har selv 7D og er veldig fornøyd med det, klart det er mye som kunne vært forbedret på det også men jeg er avhengig av et kjapt kamera.. Men siden du skriver her at autofokusen f.eks er blitt kjappere og mer nøyaktig, så har jeg kommet til vurderingsfasen! ;)

  5. Endre Hilleren:

    Spennande å lesa det du skriv om autofokusen. Merkar sjølv at det er den største utfordringa med mark 2 i kombinasjon med 85mm. Det er ikkje mange millimeterane som skal til før personen man tek bilete av på f/1.2 er ute av fokus, som du også poengterar. Viss dette er så bra som du seier (og det trur jo eg=) så er dette åleine er god nok grunn til å oppgradere.
    Fokuserar du noko manuelt i det heile teke lenger?

  6. Erik Foss:

    Hei.
    Liker dine tips meget godt.
    Jeg bruker MK3 til videoproduksjon.
    Hvilken profil setting bruker du i din fotografering?
    Portrett, Standard, Nøytral??

    Takk.