Det finnes et sted i verden du kan gå til, prate med, kontakte, handle fra og komme tilbake igjen, igjen, igjen, igjen og igjen og aldri bli skuffet. Dette stedet kan brukes som referansemodell for alle servicebedrifter uansett sjanger, og fortjener å bli skamrost opp i skyene. De gjør livet enklere, lettere, bedre og er en evig konstant i et ellers flyktig univers. Jeg er så glad for at det finnes et slikt sted med slike mennesker og et slikt system, de viser hva som er mulig når man virkelig vil og er fokusert.

Jeg snakker naturligvis om verdens beste og største fotobutikk, B&H Photo Video Inc. Første gangen jeg handlet der fikk jeg hakeslep over hvor profesjonellt, ryddig, raskt og velfungerende alt var. Jeg kan egentlig ikke sammenlikne det med noe annet. Det er nesten noe overmenneskelig vet det hele; at alt kan fungere så prikkfritt, effektivt og samtidig med et sånt intenst fokus på kundetilfredshet og små detaljer, hver eneste gang (som sikkert er flere titusener av ordrer hver eneste dag fra hele verden) det er helt utrolig. De imponerer meg mer og mer hver gang jeg handler der.

Eksempel 1, effektivitet:
Jeg bestiller en pakke på en torsdag, på samme torsdag shippes den til meg, og et par dager senere er den i mine hender. Det går faktisk fortere å bestille fra Usa, enn fra nettbutikker i Norge.

Eksempel 2, service og system:
Etter å ha lagt inn en ordre som er blitt ferdig pakket og som er klargjort for avhenting av UPS (og som man da ikke lenger kan gjøre endringer på), finner jeg ut at objektiv som jeg har veldig lyst på akkurat har kommet inn på lager hos dem. Jeg åpner opp et chat-vindu med customer support bare for å høre om det hadde vært mulig å få med dette objektivet på ordren, men jeg antar jo at det ikke vil la seg gjøre. Men B&H stopper ikke der. Han sier bare “please hold..” og så et par sekunder senere har han kontaktet ups, stoppet pakken, bare for å få lagt til objektivet jeg ville ha. Et par minutter senere blir pakken sendt som normalt.

Eksempel 3, omtankte og romslighet:
Jeg kjøper et nytt Canon 5D mark II, antar at alt er bra med det, kaster esken og alt av ting som følger med, bruker det til mange bilder, før jeg finner ut at lyden på lukkeren lyder ganske merkelig. De har egentlig en grense for 200 eksponeringer, og man må ha behold alt av esker og materiell som fulgte med kameraet for å kunne returnere det, men etter at jeg forteller dem at jeg ikke har alt dette og har benyttet det til over 200 bilder sier de at det er helt i orden, bare send det i retur på vår regning så sender vi deg et nytt med en gang. No questions asked.

De klarer å kombinere menneskelig og romslig service og omtanke med et supereffektivt, bunnsolid system av en annen verden.

Jeg tror de må være verdens beste butikk uansett sjanger, og kan anbefales på det aller sterkeste enten du er amatør eller proff!

No tags for this post.

  1. Andrea Strømmen:

    Jeg sparer til et Nikon D90, og ser denne butikken har forholdsvis billige kits, men jeg lurer på hvor mye det blir i toll og transport, i tillegg til det selve varen koster.

  2. Henrik:

    Det blir litt i transport, antakelig rundt 50 dollar, og så kommer det 25% mva på alt sammen til slutt. Ellers er det ikke toll på fotoutstyr :)