Selv i mørket finnes det lys. Det gjelder bare å finne det, lete etter det, vente på det. Iblant er det kanskje bare en liten solstripe.
Skinnet fra to frontlykter. Eller ett enkelt stearinlys.

Som dokumentarisk bryllupsfotograf er det min oppgave å bevare hele dagen. Uten å påvirke den. Derfor bruker jeg ikke blits.
Jeg velger heller å gjøre det beste ut av det naturlige lyset :)

På den måten fanger jeg dagen slik den er, ikke slik jeg påvirker den til å bli.

Blits kan fort bli litt forstyrrende. Den drar oppmerksomhet mot meg som fotograf, og folk legger merke til at de blir fotografert. Da er det bedre å bruke det tilgjengelige lyset, på best mulig måte. Det gjelder bare å være proaktiv, og lete etter det. På den måten vet du på forhånd hvor det er best å plassere seg. Du får tid til å forberede deg, og visualisere hvordan lyset vil komme til å treffe motivene.

Kine på vei til Kirken sammen faren sin. Det var ganske vanskelig lys den dagen, men idet vi kjører forbi et hushjørne kommer det en veldig fin solstripe fra høyre og treffer ansiktet hennes. Den varte bare noen få sekunder, før vi var inne i mørk skygge igjen. Bildet er tatt med Canon 24mm 1.4 markII L, med blender 2.2, ISO100, og lukker 1/125.


Under forberedelsene
Denne delen av dagen er en av mine absolutte favoritter. Det er så mye som skjer, så stemningsfult og spennende. I tillegg kan det være veldig godt lys. Eller det kan være ganske så krevende lysforhold. Spesielt hvis det er innendørs, på et sted uten særlig mange eller store vinder. Da blir det gjerne lysstoffrør med varierende temperatur, ordinære lyspærer, eller en blanding. Det er ikke akkurat helt optimalt med tanke på bilder, men det er som det er. Iblant kan man tilogmed få store ‘striper’ med fargeavvik dersom man ikke passer på. Dette gjelder spesielt for lysstoffrør og frekvensen deres. Da gjelder det å prøve seg frem med lukkerhastigheten, for å unngå dette. Min erfaring er at lavere lukker-hastigheter gir bedre resultat. F.eks 1/30sek.

En av utfordringene under forhold med lite lys er fokus. Da hjelper det at kameraet har god autofokus, men det beste kan ofte være å fokusere helt manuellt. Hvis du velger å gjøre det så er det en god idé å bruke en spesiell mattskive som er ment for netopp dette. Denne gjør at forskjellen mellom ting som er skarpt, og ting som ikke er skarpt, blir tydeligere.

Generelt sett bruker jeg ganske høy ISO under denne delen av dagen. Typiske innstillinger er ISO fra 500 og oppover til 1600. Blenderåpninger fra F2.0 til F1.2, lukkerhastigheter fra 1/100sek. til 1/30sek, manuelle innstillinger, og ofte manuell fokus. Mitt valg av objektiver her er gjerne Canon 24mm 1.4 mk II L, og Canon 50mm 1.2 L.


Line gjør seg klar hos frisøren. Her var det en ganske krevende lyssituasjon, med mye blandingslys. Elektrisk lys fra lamper i taket og foran speilene. Og et lite vindu til høyre, bak meg. Man kan se meg i speilet til venstre. hehe ;) Bildet er tatt med Canon 24mm 1.4 mark II L på blender 1.4, ISO500 og lukker 1/200.

 

Kjetil får litt hjelp med blomsten sin. Her inne var det veldig lite lys, og jeg måtte gjøre det beste ut av lampen som hang på veggen til venstre. Jeg valgte å fokusere på bestefaren sitt blikk på brudgommen, og lampen var akkurat nok til å lyse ham opp. Tatt med Canon 85mm 1.2 markII L, på blender 1.2, ISO1600 og lukker 1/160.

 

I Kirken
Bruden kommer gående med faren sin opp midtgangen. Denne situasjonen, i likhet med alle andre på bryllupsdagen, kommer aldri igjen. Det går fort, det er kritisk å plassere seg riktig, være diskrèt, og vite nøyaktig hva man gjør. Før klokkene kimer og folk reiser seg har jeg undersøkt lysforholdene i kirken.

Med en gang jeg kommer inn, tar jeg overblikk; ser hvordan vinduene er plassert, retningen og kvaliteten på lyset, mengden lys i lokalet, evt. lamper, stearinlys og andre tilgjengelige lyskilder. I tillegg ser jeg nøye på ansiktene til gjestene; hvordan lyset faller på dem, om de får slagskygge, hvordan hudtonene blir påvirket, om det er blandingslys fra forskjellige lyskilder med ulik temperatur, og om lysmengden forandrer seg fra bakerst til forrest i lokalet. Det kan ofte være veldig stor forskjell på den lysstyrken (gjerne flere trinn), og da er det greit å være forberedt, slik at høylyset ikke blir utbrent.

Når de kommer gående står jeg klar oppe ved første benkerad. Siden jeg allerede har beregnet hvordan lyset kommer til å bli på bruden og faren, ved å se på og fotografere gjestene, har jeg manuell blender, lukker og ISO-innstillinger klare. Både for starten, midten og avslutningen av inngangsmarsjen – helt til de er kommet frem til brudgommen.

Ofte benytter jeg følgefokus (AI Servo), men dersom det er ekstrem bakbelysning, (Dvs. at lyset som kommer via de åpne dørene rett bak dem, er sterkere enn lyset ellers rundt dem), så kan kameraet ha vanskeligheter med å finne fokus. Dette kommer av at kameraet benytter seg av kontraster og mikrokontraster for å fastslå fokus, og sterk bakbelysning gir naturlig lav kontrast. Da kan det hjelpe å være god på manuell fokusering.

I en mørk kirke kan gjerne innstillingene være blender 1.2, ISO1600, og lukker 1/100 til å starte med. Når de kommer til midten får de gjerne sidelys på seg fra de store vinduene, og da går jeg f.eks gjerne over til blender 1.6 ISO800 og lukker 1/250. Når de er helt fremme, får de noe motlys og da går jeg evt. til blender 1.8, ISO1000 og lukker 1/160. Mine valg av objektiver her er gjerne Canon 85mm 1.2 mkII L, Canon 50mm 1.2 L og Canon 24mm 1.4 mkII L.


Linn er på vei inn i kirken. Her er det egentlig ganske mye lys, men det er lite lys på menneskene. Det er krevende fordi lyset kun kommer fra én side. Veldig bakbelyst. Men ved å eksponere for skyggene så fungerer det allikevel. Canon 24mm 1.4 mark II L, på blender 1.4, ISO100, og lukker 1/640.


Ida, sammen med faren sin. Dette var egentlig en ganske mørk kirke, men da de gikk oppover gulvet var det innimellom fine, avgrensede, områder med vinduslys. Jeg ventet på øyeblikket der begge to var godt opplyst, samtidig som det skjedde noe spesielt. Tatt med Canon 50mm 1.2 L, på blender 1.6, ISO800 og lukker 1/200.

 

På vei ut av Kirken
Når tiden er kommet for å gå ut igjen får vi en litt annen utfordring. Da blir det plutselig veldig sterkt lys. En stor kontrast og veldig rask overgang – fra dunkelt sidelys til veldig sterkt direkte lys, rett mot dem. Hvis de i tillegg stopper opp rett før kirkedørene for å bli gratulert, så får vi et ekstremt dynamisk spenn. På den ene siden av kroppen og ansiktet vil de da få mørke skygger, og gjerne en relativt gul fargetemperatur på rundt 3000k. På den andre siden vil de få et voldsomt sidelys, med hardt dagslys (hvis det er midt på dagen på sommeren, ettersom solen står høyt) med en fargetemperatur på rundt 5500k.

Før jeg går inn i kirken, noterer jeg meg hvordan lysforholdene er utendørs. Da vet jeg hva jeg har i vente, iallefall omtrentelig – ettersom lyset skifter fort. Gjennom hele bryllupsdagen benytter jeg meg av manuelle innstillinger. Da er det viktig å kunne skifte raskt, og ha trent på det så mye at du kan føle på deg de riktige innstillingene.

Når musikken spilles er jeg gjerne den første til å gå ned gulvet og være klar idet brudeparet er på vei. Jeg bruker gjerne følgefokus, og veksler igjen imellom iso, blender og lukkerinnstillingene som jeg nevnte i forrige del. Når de nærmer seg utgangen benytter jeg innstillingene jeg noterte meg før jeg gikk inn i kirken. Alt går så fort i denne lille tidsperioden at man rekker ikke å ordne og styre med kameraet. Alt må sitte i fingrene og i refleksen.

Hvis de stopper for gratulasjoner og klemmer inne, må du velge om det blir best å la dagslyset ute være hovedlys, eller det dunkle kirkelyset fra innsiden. Dette er et teknisk såvel som et kunstnerisk valg. Du kan gi bildene et ganske forskjellig uttrykk, avhengig av hvilken side du velger. Men hvis det er plass til å snike deg rundt og forbi, kan du jo gjøre begge deler. Men bare pass på å kontinuerlig tilpasse innstillingene.

Mine innstillinger er stort sett som da de gikk inn i kirken, med unntak av når de er nesten ute i dagslyset. Hvis det inne i kirken er passende med f.eks ISO1600, blender F1.6 og lukker 1/160, så vil dette raskt gå over til f.eks ISO200, blender 2.0 og lukker 1/250. Det går ganske så fort, og det gjelder å være forberedt. Mine valg av objektiver her er gjerne Canon 50mm 1.2 L, Canon 35mm 1.4 og Canon 24mm 1.4 mkII L.

Eksempel på plutselig sterkt lys! Charlotte & Lars-Henrik er blitt mann og kone :) Idet de går ut av kirken øker lysmengden til det nærmest tidobbelte. Da gjelder det å være klar. Tatt med Canon 50mm 1.2 L, blender 1.6, ISO200 og lukker 1/250. 


Line og Knut ankommer mottakelsen sin. Det var generelt ganske lite lys ellers i lokalet den kvelden, men akkurat fra denne vinkelen kom den siste vintersolen inn gjennom vinduet. Tatt med Canon 50mm 1.2 L, på blender 1.2 ISO1600, lukker 1/100.


Under middagen
Mengden og kvaliteten på lyset her, er naturligvis veldig avhengig av både årstid, tid på døgnet, lokalet, fargene og materialene i lokalet, antall og størrelsen på vinduer, plasseringen av disse, evt. andre lyskilder som lamper og stearinlys. Vi får gjerne et herlig blandingslys med både dagslys/kveldslys på ca. 5500k til 3000k, stearinlys på rundt 1800k, og evt. også lamper på rundt 3000k.

Fargetemperatur er en kunstnerisk avgjørelse. Like mye som den er teknisk, synes jeg. Hvis f.eks lyset faktisk var veldig gult, veldig blått eller veldig rødt under den og den tidsperioden på bryllupsdagen, så var den jo nettopp det. Og da blir det riktig å gjengi dette i bildene også. Dette må balanseres opp mot behovet for å fargekorrigere for å gi korrekte og naturlige farger.

Det er lett å sitte lang tid og vurdere om bildet bør være litt gulere, eller litt blåere, litt mer magenta eller litt mer cyan. En grei regel å følge her, er å alltid fokusere på hudtonene. Så lenge disse ser naturlige og riktige ut, så kan resten av bildet være den fargen det var. Selv om det kan se ut som et fargestikk.

Under denne perioden benytter jeg ofte manuell eller one-shot fokus, og ganske høy ISO og lukkertid. Jeg står gjerne på litt avstand, (og med teleobjektiver trengs raskere lukkertid for å få tilsvarende skarpe bilder som med vidvinkel. Med en 20mm kan du få skarpe bilder med 1/30sek. Men med 100mm må du gjerne opp i 1/160 sekund for å få til det samme) Jeg bruker fortsatt manuelle innstillinger, og

En ting som er viktig å passe på når det er lite lys, er at blenderåpningene ikke gir like skarpe bilder som ellers. Tidligere på dagen tok du kanskje bilder med blender F1.2 og fikk skarpe bilder. Men du vil merke at dette blir vanskeligere på kvelden. Da er det bedre å gjerne øke til f.eks F1.4 eller F1.6 og heller gå litt opp i ISO for å kompensere.

Mine innstillinger er typisk ISO1600 til 3200. Blender fra F1.2 til F1.6, og lukkertid fra rundt 1/60sek. til 1/100sek. Valg av objektiv er gjerne Canon 85mm 1.2 mkII L, Canon 50mm 1.2 L, Canon 35mm 1.4 L og Canon 24mm 1.4 mkII L.


Victoria og Oddgeir har satt seg til bords :) Det er ikke så mye lys, og det som finnes er blandingslys. Litt kveldslys kommer fra høyresiden, bak. Og litt fra venstre. I tillegg kommer det litt stearinlys fra foran. Bildet er tatt med Canon 85mm 1.2 mark II L, på blender 1.2 ISO400 og lukker 1/200.


Dans & party
Dette er den eneste delen av dagen hvor jeg evt. gjør et unntak fra ingen-blits-regelen min. Gøy med regler. Da kan man bryte dem :) Men det er kun dersom det lokalet er veldig mørkt, det f.eks er vinter og/eller det ikke kommer noe særlig naturlig kveldslys inn fra vinduene. Utendørs kan det også behøves iblant, dersom det ikke finnes noen naturlige reflektorer og det er blitt for sent for hjelp fra både skumringen eller himmellyset.

Jeg prøver så langt det går med objektiver, ISO-muligheter og lukkertid, men hvis det ikke er håp så setter jeg gjerne opp en liten blits med softbox på et stativ og fyrer av denne trådløst med et par Pocket Wizards. Det fungerer alltid veldig fint, og gir litt ekstra sidelys/motlys når det er behov for det.

Det kan også være en mulighet å sette blitsen på kameraet og sprette den opp i taket, og f.eks prøve ut litt 2nd curtain sync. Dette betyr at blitslyset fyrer av like før lukkeren lukker seg igjen, i motsetning til ordinær blitsbruk – der blitsen fyrer av med en gang lukkeren åpner seg. Det gir en stilig effekt der du får mer naturlig bevegelse i bildet før øyeblikket fryses fast av blitsen.

Mine innstillinger er typisk ISO1600, blender F2.0 og lukker 1/125sek. (Viktig å ikke ha for høy lukkerhastighet, da kameraet ikke vil klare å synke normalt med blitsen. Og dette vil gi mørke striper på bildet.) Valg av objektiver, for min del, er gjerne Canon 24mm 1.4 mkII L, og Canon 50mm 1.2 L.


Faren, broren og veninnen til bruden er i gang med en liten sang. De er nesten kun opplyst av det lille stearinlyset han holder. Resten er strølys fra lamper bak dem. Tatt med Canon 35mm 1.4 L, på blender 1.4, ISO3200 og lukker 1/80.


Linda og Morten danser sin første dans som ektepar :) Denne situasjonen er den eneste hvor jeg iblant bruker blits. Og da helst indirekte. Her har jeg satt opp en liten blits bak dem, med en liten softbox på. Den gir et fint lite motlys, som forbedrer fargene, og gir litt mer dybde i bildet. Tatt med Canon 50mm 1.2 L, på blender 1.2, ISO3200 og lukker 1/160.

Huskeliste for å fotografere i lite lys:
  • Eksponèr for skyggene, ikke for høylyset. Da får du bedre hudtoner, finere farger og mindre støy.
  • Bruk kameraet ditt på manuelle innstillinger. Da får du mer kontroll, og mer forutsigbart resultat.
  • Bytt ut din standard mattskive i kameraet, til en som er mer nøyaktig. Da ser du tydeligere om det er skarpt.
  • Fokuser manuelt, dersom autofokusen i kameraet ditt ikke er pålitelig under situasjoner med lite lys.
  • Let etter lyset. Selv om det ser mørkt ut, kan bytte av posisjon og vinkel forandre mye.
  • Ikke tenk så mye på lysmengde. Tenk heller på lyskvalitet. Bittelitt dunkelt kveldslys fra vinduet er bedre enn en lampe.
  • Se bort ifra lysmåleren. Den kan ofte lure deg. Prøv deg heller frem med eksponeringen, og se hva som fungerer best.
  • Hvis du bruker UV-filter på objektivene dine kan de iblant gi litt reflekser hvis situasjon er belyst av stearinlys.
  • Kameraer med fullformat er bedre på støy enn kameraer med mindre sensor. Det har med avstand mellom pikslene å gjøre.
  • Forsøk så langt det går å bruke tilgjengelig lys. Men en blits er også tilgjengelig lys, hvis det er det eneste som er tilgjengelig ;)
PS: Klikk gjerne på Liker-knappen om du likte dette innlegget :) Og lik gjerne siden min:

  1. nikolai:

    gifta bort vår Karen Mette Myrlie-Bjørn til Hans Petter Myrlie-Bjørn 2.07.2011 i Holmenkollen kapell/Lysebu hotel ..og blei nyskjerrig på flere å sammenligne bilder med..Lykke til ! Delt glede blir oftast DOBBEL…………

  2. Caroline:

    Det er så utrolig snillt av deg å ta deg tid til å skrive så mye for oss entusiaster!! Håper du vet at det betyr mye, og vi setter veldig stor pris på det!!! Fantastiske fine bilder du tar :)

  3. Aud Bente:

    Lærerikt og interessant! Artig å lese. Har alltid en drøm om å ta bedre bilder :) Takk for at du deler. Du var en flink fotograf i en av mine døtres bryllup (Katrine), og vi ser deg igjen i neste bryllup (Ellen) til sommeren. Det blir bra :) Da blir det låvebryllup – og du kan være forberedt på lite lys inne – men dog med mange muligheter :)

    • Henrik:

      Hei Aud! Tusen takk for det! Veldig hyggelig å høre :) Det blir ordentlig koselig å fotografere bryllupet til Ellen, nå i sommer!! Det var så stemningsfullt og hyggelig på den store dagen til Katrine også ;) Jeg husker det som om det var i går.. Det blir kjempespennende med låvebryllup! :)

  4. Kjetil Bentsen:

    Du er et forbilde og en kjempeinspirasjon Henrik! Lite spørsmål, du er ikke redd for å få en utbrent brudekjole hvis du eksponerer for skyggene?
    Må bare si det igjen…. fantastiske bilder!

    • Henrik:

      Veldig hyggelig av deg å si, Kjetil! Tusen takk for det :) Glad for at jeg kan være til inspirasjon for deg! Jeg passer alltid på at eksponeringen ikke blir altfor ‘hot’, slik at hvite høylys ikke blir utbrent. Slik som brudekjoler. Så det går helt fint :) Igjen, tusen takk!

  5. Desirée:

    For en flott veiledning! Det er nok en årsak til at du tar slike nydelige og varme bryllupsbilder! Men dette er et helt studium og så er det jo å huske alt… Det er vel her det ligger, at man ikke klarer å huske alt man leser og lærer. Derfor er du du og jeg ikke fullt så flink ;)) Ha en fin kveld!

    • Henrik:

      Hei Desirée! Tusen takk for det, utrolig snilt av deg å si! Takk for at du stoppet innom og tok deg tid til å skrive så hyggelige ting til meg :)

  6. Endre:

    Meget bra Henrik! :) Mange gode tips! Skal definitivt sjekke opp i såkalla mattskiver. Veit ikkje om eg heilt forstod det punktet der du skriv «Eksponèr for skyggene, ikke for høylyset. Da får du bedre hudtoner, finere farger og mindre støy». Kunne du ha utdjupa det? Keep up the good work :)

    • Henrik:

      Tusen takk for det, Endre! Godt å høre at du fikk mye ut av å lese det :) Å eksponere for skyggene, istedet for høylyset, betyr å ta mer hensyn til å få detaljer i skyggene – enn å ta høyde for høylyset. Slik at histogrammet på lcd-en din etterpå viser at tonene i bildet er mest til høyre. Istedet for mest til venstre. Kort sagt betyr det å slippe inn mer lys i kameraet, enn kameraet ofte selv velger.

      Du kan iblant merke det, dersom du tar bilder av mennesker med lyse klær på seg i vanlige lysforhold og har kameraet på AV, TV, eller Auto. Da vil du få relativt mørke bilder. Dette er fordi kameraet «safer», for å unngå at høylyset blir utbrent. Men ofte velger kameraet å være litt for mye på den sikre siden, og da går du glipp av verdifull lysinformasjon om detaljene i skyggene. Hvis du istedet da eksponerer for skyggene får du mindre støy, bedre fargetoner og hudtoner, og mer data å jobbe med når du skal redigere etterpå.

      Bare husk på å ikke eksponere for mye, da høylyset kan bli utbrent. Jeg anbefaler deg å bruke kameraet i Manuell-modus og trene på eksponering. Da finner du fort ut av det :)

  7. Fotograf Benedikte Bull:

    Sukk, du er så dyktig og dine innlegg hjelper så mye. Jeg har mye å lære ser jeg ;) Det er en ting jeg ikke liker angående bryllupsfotografering, og det er nemlig de elendige lysforholdene, det er knall vanskelig! Derfor har jeg tatt pause fra bryllupsfotografering inntil videre, vil lære meg litt om å samarbeide med de aller fleste lysforhold og endre innstillinger kjapt og effektivt. Det er jo helt klart en fordel.

    Jeg fotograferer 97% av tida (uansett, hele tida) i naturlig lys, og får mye skryt om hvor godt jeg samarbeider med det naturlige lyset, men jeg har fokusert så mye på å kunne naturlig lys at jeg har helt glemt av å lære meg hvordan jeg skal takle unaturlig lys.. :p

    Uansett, du er en stor inspirasjon og utrolig dyktig!

    • Henrik:

      Hei Benedikte! Tusen takk for alle de gode og snille ordene dine :) Kjempehyggelig av deg å si!

      Ja, det kan være litt krevende lysforhold iblant, på en bryllupsdag. Men jeg tenker at, ettersom jeg fotograferer dokumentarisk, at det er som der – og da får jeg fange det slik det er. Men samtidig forsøker jeg alltid å gjøre det beste ut av situasjonen, og bruke det lille lyset som finnes, på best mulig måte.

      Men, det er en treningssak og kan være ganske så utfordrende – og det beste er selvsagt naturlig lys :)
      Igjen, tusen takk for at du er så snill og skriver så hyggelige ting til meg!

  8. Håvard Hobbyfotograf Melsnes:

    Hallo :)
    Jeg snakket med deg her om dagen. Hyggelig. Jeg har et spørsmål: Jeg ser på bildet du har tatt av Ida og faren. Ser at du bruker blender 1.6. Hvor har du hatt fokuspunktet for å få så mye klart med den åpningen? Jeg fotograferte med blenderåpning 1,8 eller 2 i kirken, men jeg føler at mye ble ute av fokus. Håper du kan svare meg :)

    • Henrik:

      Hei Håvard! Takk for den hyggelige praten sist!
      Fokus har mest med kamearet å gjøre; hvor god autofokus den enkelte modell har.
      Det går helt fint å få skarpe bilder på 1.2-1.6, og selve skarpheten har med objektivene å gjøre. Jeg bruker Canons L-optikk, og de er skarpe fra største blenderåpning.
      Jeg bruker alltid kun ett fokuspunkt, og her har jeg nok brukt følgefokus (ai servo) :)

  9. Cecilie:

    Fantastisk bruk av de lyskilder som er tilgjengelige. Klapp klapp ;)