Hvordan bli fotograf og komme igang med egen fotobedrift? Kjøp StartUP.
StartUP er et av de grundigste programmene jeg har laget. Programmet er basert på mine 12 år som fulltids fotograf, og alle mine 1-til-1 konsultasjoner med fotografer opp igjennom det siste tiåret.
Målet med programmet er å hjelpe deg komme igang, og drive en vellykket og lønnsom fotobedrift. Ressursområdet er nettbasert, og du får tilgang fra alle dine enheter.
Klikk her for å melde deg på.
Gå til BECKHEIMWORKSHOPS.COM
Naturlig lys
Å hjelpe andre er noe av det mest givende og mest meningsfylte jeg vet om. Det gjør meg oppriktig glad å kunne bidra til å løse andres fotografiske utfordringer, og å høre at min kunnskap gagner andre. Det er det beste jeg vet.
Jeg får mange spørsmål fra andre fotografer og fra fotointeresserte hver eneste dag. Det setter jeg stor pris på; det er så hyggelig å oppleve at folk spør meg om hjelp. Og samtidig kunne være i en posisjon der jeg faktisk også evner å svare på det de lurer på. Et spørsmål, som går igjen ofte, er hvordan jeg bruker naturlig tilgjengelig lys for å fotografere. Det har jeg tenkt å svare på i dag.
Som dokumentarisk bryllupsfotograf er det å være diskret, og å være et minst mulig forstyrrende element, veldig viktig. Ikke bare ut av respekt for bryllupsdagen og brudeparet, men også fordi det gir mer ekte og mer naturlige bilder. På samme måte vil bruk av blits være noe som vil trekke unødig oppmerksomhet mot meg; noe jeg vil unngå så langt som overhodet mulig.
Lyset fra en blits (uten softboks e.l. vel og merke) er en liten lyskilde. Det naturlige lyset er, så godt som alltid, en større lyskilde. Enkelt fortalt gir en større lyskilde mykere lys enn en liten lyskilde. Det er derfor fotografer iblandt setter softbokser og paraplyer på lampene sine. En blits sitter som regel på selve kameraet, og retningen på lyset (med mindre du spretter den opp i taket eller til siden, eller rett i din egen panne) blir veldig direkte og hard. Resultatet blir som regel tilsvarende.
Å bruke naturlig lys krever at du lærer deg å lese lyset. Retningen på lyset, mengden av lys, kvaliteten på lyset og temperaturen på lyset. Kvaliteten er som regel viktigere enn mengden, iallefall dersom du benytter objektiver med stor blenderåpning. Jeg bruker kun lyssterke objektiv, netopp av denne grunnen. Men prinsippet er akkurat det samme uansett hvilken linse du har på kameraet ditt. Du kan godt fotografere uten blits med en F2.8 eller F4 linse, men da trenger du naturligvis en større mengde lys. Det er altså ikke slik at man er nødt til å ha objektiver til femten og tjue tusen kroner stykk, men det gjør at du ikke er så avhengig av lysmengden, og at du istedet kan konsentrere deg mer om kvaliteten på lyset.
Lyskvaliteten avhenger ofte av tid på døgnet, retningen på lyset – altså hvor solen er i forhold til horisonten, været, skyer eller blå himmel, årstid, atmosfæren og alt mulig rart. Men av den grunn er kanskje den viktigste egenskapen du kan ha som dokumentarisk fotograf, det å være tilpasnigsdyktig og fleksibel. Bruk det du har, det du får, og bruk det på en optimal måte.
Når jeg går inn i en situasjon, f.eks under forberedelsene eller i kirken, så er det å se etter lyset noe av det første jeg gjør. Jeg leter etter det. Hvor er det myke lyset, det fremhevende og flatterende lyset, hvor er det dramatiske og spennende lyset, hvor er det dårlige og skitne lyset (blandingslys – der elektrisk lys og dagslys møtes), og hvordan kan jeg få det beste ut av hver situasjon. Deretter stiller jeg inn tilsvarende med manuelle innstillinger på kameraet. Jeg bruker alltid kun manuell.
For å skrive så praktisk rettet som mulig så legger jeg ved noen eksempler fra et knippe forskjellige bryllup, med litt teknisk info til!
Sandra gjør seg klar. Dette er den typen lys jeg elsker, og som jeg alltid leter etter. Det er mykt, men samtidi gir det konturer, tekstur og derfor dybde. Det var hovedsaklig kun én større lyskilde i rommet – et vindu til høyre foran henne, og jeg ventet med å ta bildet til hun sto i riktig vinkel i forhold til lyset. I bildet har vi også en forgrunn, Pappaen hennes helt til høyre i bildet, en mellomgrunn, og en bakgrunn. Dette, i tillegg til trekant-komposisjonen, er med på å skape dynamikk i bildet. Manuelle innstillinger: Canon 50mm 1.2 L på blender 1.2, lukkerhastighet 1/125, ISO 800.
Adam tar på seg finstasen, sammen med sin best man Erik. Dette er egentlig en litt krevende fotografisk situasjon. Her har vi også kun én større naturlig lyskilde, nemlig vinduet bak, og elektrisk blandigslys ettersom vi er på et hotellrom, og da blir det normalt ikke gjennomlys. Heldigvis var ikke det elektriske lyset skrudd på, slik at jeg heller endte opp med å benytte meg av de lyse veggenes lysrefleksjon. På den måten fikk jeg tatt dette bildet uten blits, selv om de står i sterkt motlys med kun én lyskilde i situasjonen. Manuelle innstillinger: Canon 50mm 1.2 L på blender 1.2, lukkerhastighet 1/160, ISO 200.
Elisabeth skal straks dra avgårde til kirken. Her har vi blandingslys, med et vindu et par meter til Elisabeths venstre side, og elektrisk lys fra andre siden. Det gir et lite gulskjær i bildet, men det gjør ingenting. Det er slik situasjonen var, og situasjonen skal fanges slik den er, synes jeg. Manuelle innstillinger: Canon 24mm 1.4 L på blender 1.4, lukkerhastighet 1/100, ISO 1000.
Pappaen til Olav klapper den søte hunden Mikkel, en siste gang før han skal dra av gårde til kirken. Dette er en av mine favoritt-typer lys. Vi har én stor hovedkilde, vinduet rett bak ham, men vi får også litt refleksjoner fra både teppet og hundens hvite pels på ansiktet hans. Jeg elsker slike naturlige reflektorer. Manuelle innstillinger: Canon 50mm 1.2 L på blender 1.6, lukkerhastighet 1/250, ISO 1600.
Pappaen til Kristina rett før avgang til Kirken. Jeg er veldig glad i akkurat sånne situasjoner som det her. Her har vi litt utfordrende lysforhold igjen. En relativt sterk lyskilde, et større vinde, kommer inn igjennom døren rett bak ham. Til venstre for Kristina har vi lys fra et stuevindu lenger unna. Men denne situasjonen gir dybde i lyset, og de to lyskildene komplementerer hverandre. Manuelle innstillinger: Canon 50mm 1.2 L på blender 1.2, lukkerhastighet 1/200, ISO 800.
På vei til kirken sitter som regel bruden og pappaen i en bil med tak. (altså i motsetning til etter kirken, jeg vet jo at biler vanligvis har tak. hehe) Dette kan by på litt forskjellige utfordringer. Ganske ofte påvirker dette lystemperaturen betraktelig, og du må kompensere litt for grønn/magentastikk. Lyskildene kommer naturligvis rett forifra gjenneom frontruten, og fra siden via siderutene. Dette er veldig bra, men i en bil forflytter vi oss fort, og lysforholdene gjør det samme. Derfor kan det fort veksle mellom kjempesterkt direkte sollys og skyggenes dal på veien, og dette må man bare prøve å forutse og være klare for når de fine øyeblikkene kommer. Manuelle innstillinger: Canon 24mm 1.4 L på blender 1.8, lukkerhastighet 1/250, ISO 1600.
Ved inngangen til kirken er det som regel litt vanskelig lys, vi får gjerne sterk bakbelysning. På akkurat dette bildet med Sandra og pappaen hennes, er vi i Mortensrud kirke som har veldig spesielle lysforhold i forhold til andre kirker. Her er det mye glass og vinduer overalt, og dersom man bruker det til sin fordel kan det gi veldig godt lys. Her er begge to ganske godt opplyst fra både bak, foran og fra begge sider ved at glasset til venstre fungerer som en naturlig reflektor. Manuelle innstillinger: Canon 50mm 1.2 L på blender 1.2, lukkerhastighet 1/640, ISO 800.
På vei oppover kirkegulvet får vi som regel et ganske pent og balansert dagslys, dersom det er en relativt lys kirke med store vinduer. På dette bildet får vi størstedelen av lyset fra venstresiden (det ser man enkelt på hvordan skyggene faller), litt fra høyresiden, og litt bakbelysning fra vinduene bak. Dette gir fint tredimensjonalt lys. Manuelle innstillinger: Canon 50mm 1.2 L på blender 1.2, lukkerhastighet 1/160, ISO 1600.
Når de setter seg i kirken får vi veldig ofte ganske sterk sidebelysning, ettersom de som regel sitter i retning av hvert sitt store vindu. Men dette kan vi også dra fordel av, ved å skape dramatiske forskjeller mellom forgrunn og bakgrunn. På dette bildet av Cathrine, hvor datteren hennes har løpt opp til henne med bamsen sin (hehe så søtt :) så får de mye mer lys på seg enn de to forloverne hennes i bakgrunnen. På samme måte som at de er ute av fokus, blir de ved hjelp av lyset, et klarere bakgrunnsmoment enn Cathrine og datteren. Manuelle innstillinger: Canon 50mm 1.2 L på blender 1.2, lukkerhastighet 1/250, ISO 800.
En av de største kontrastene mellom lyst og mørkt på bryllupsdagen, og derfor en av de største utfordringene, er når de kommer ut av kirken. Da går de fra et relativt dunkelt og mykt lys, til iblandt sterkt direkte sollys. Hvis man, som jeg, bruker manuelle innstillinger hele dagen, må man være rask på justeringene for ikke å få helt utbrente bilder. På dette bildet står Silje, Jan og datteren i helt direkte sollys, men så lenge man kompenserer for det og bruker situasjonen til sin fordel, går det helt fint. Manuelle innstillinger: Canon 24mm 1.4 L på blender 4, lukkerhastighet 1/1250, ISO 100.
Etter kirken ønsker noen par å få noen avslappende minutter for seg selv, og da kan jeg jo like godt ta noen avslappede bilder av dem samtidig. Vanligvis anbefaler jeg å ta det på kvelden, ettersom lyset er mykere når solen står lavere på himmelen, men det går helt fint i direkte sollys på dagen også. På bildet har Tori & Adam tatt en tur ned til fjorden i Son, og ved å ta bilder av dem med ryggen mot solen utnytter jeg fordelene med bakbelyste bilder. Hvis jeg hadde tatt dette bildet fra andre siden hadde det blitt veldig hardt og flatt lys, og et helt annet bilde. Manuelle innstillinger: Canon 50mm 1.2 L på blender 1.8, lukkerhastighet 1/2000, ISO 100.
På vei til middagen og festlokalet er ofte veldig koselige bilder å ta. Her har Kristina & Stian rasket seg inn i bilen fra vind, paraplyer og regn. Stian tørker av brillene sine, og jeg synes det er en veldig koselig situasjon å bevare. Kontrasten mellom været ute, og stemningen inne i bilen mellom de to blir sterk. Lyset i bilen kommer her fra alle kanter, med en liten større andel fra vår venstre. Dette gjør at vi får dybde i bildet. Manuelle innstillinger: Canon 24mm 1.4 L på blender 1.8, lukkerhastighet 1/200, ISO 800.
Under middagen og talene er den største utfordringen fargetemperatur og lysmengde. Dette varierer stort fra sted til sted, samt tidspunkt på døgnet, årstid og størrelse på vinduer, farger på veggene etc.. Men det viktigste, som dokumentarisk bryllupsfotograf, er å fange det slik det er, på en best mulig måte. På dette bildet av Olav & Sandra har vi fremdeles bittellitt dagslys som kommer inn fra taket bak dem (det syns på veggen) og litt fra vinduene på hver deres side. Vi kan tydelig se at størstedelen av lyset kommer bak/ovenifra, det ser man på dressen til Olav som er sterkest belyst på høyre arm/skulder, og ansiktet/skulderen til Sandra. I tillegg har vi litt lys fra stearinlysene som gir det et velkomment fargestikk. Her gjelder det å få inn så mye lys som mulig. Manuelle innstillinger: Canon 85mm 1.2 L på blender 1.2, lukkerhastighet 1/160, ISO 3200.
Eldste-datteren til Cathrine & Anders holder tale til brudeparet. Det var sterkt sollys ute, og derfor ble de store gardinene trukket for vinduene. Allikevel siver litt lys inn og treffer moren til Anders på høyre side av ansiktet, og gir dybde ved å bakbelyse både henne og datteren. Lyset i ansiktet til den lille taleren kommer hovedsaklig fra stearinlyset foran henne, og fra papiret som fungerer som en naturlig reflektor. Manuelle innstillinger: Canon 50mm 1.2 L på blender 1.2, lukkerhastighet 1/125, ISO 800.
Håper dette innlegget kan være til hjelp!
Hvis du likte dette innlegget, blir jeg glad hvis du klikker ‘liker’ på siden min her: